söndag 28 februari 2016

Nalle-vit i Västafrika.

Hej Klassen!

Kommer ni ihåg att jag berättade att jag skulle åka till Arlanda flygplats för jag ville åka utomlands? Nu har jag varit i Afrika! 

Jag fick följa med en farbror som skulle åka till Västafrika. Jag såg inte särskilt mycket under resan dit för jag åkte i en resväska, men vi bytte flygplan på en jättestor flygplats utanför Frankrikes huvudstad Paris. 

Vi åkte från Sverige tidigt på morgonen och på kvällen landade vi i Conakry som är huvudstad i landet Guinea i Västafrika. Där var det jättevarmt - 30 grader - och väldigt fuktigt. Det kändes nästan som att komma in i ett badrum där någon duschat riktigt varmt. Conakry är en stor stad med mer än en och en halv miljon invånare. På gatorna är det massor med bilköer, många som åker motorcykel och ännu fler som går. På många ställen är det marknad där man säljer frukt och alla möjliga andra saker. Det var ganska varmt och intensivt, så det var faktiskt skönt att komma ned till havet och palmerna. Där fläktade det lite. 

Efter några dagar åkte jag vidare till Dakar i Senegal. Här var det inte riktigt lika varmt och det var inte så fuktigt. Det kändes som en skön sommardag i Sverige. 

Här njöt jag av solen och klättrade upp i en palm! Eftersom jag är en rätt så liten björn fick det bli en liten palm. 

På hotellet där jag bodde hittade jag något spännande. I en butik som sålde souvenirer fick jag rida på en häst. Den var gjord av trä av någon som tillhör dogon-folket som bor i Mali, ett annat land i Västafrika. Bakom mig på hästen satt en dogon-riddare!

Jag skulle gärna ha stannat längre i Senegal för det verkade vara ett trevligt land med människor som var snälla mot mig och så var det lagom varmt och skönt, men efter ett par dagar åkte jag tillbaka till Sverige. 

Hej då!
Nalle-vit



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar