måndag 8 februari 2016

Jag är i Runriket!

Hej klassen!

Jag har varit förkyld, men nu är jag frisk igen! 

Jag är i Täby kyrkby i Runriket och lär mig läsa runor. Det är jättespännande och jag har faktiskt redan lärt mig flera runor. 

För tusen år sedan, på det som kallas vikingatiden, skrev man med runor i hela Sverige. Det var innan man börjat använda sådana bokstäver som vi har idag. Här, i det som nu kallas Runriket, reste man stora stenar med runor för att berätta om sådant man tyckte var viktigt och ville att folk skulle minnas. De handlar ofta om någon som gjort en lång resa, kanske till Ryssland eller som gjort något bra, som att bygga en bro. 

Jag läste om en farbror som levde för nästan tusen år sedan och hette Jarlabanke. Det stod att han bestämde allt här i Täby på den tiden. 

Men man blir trött av att läsa runor. Vilken tur att det fanns en jätterolig vikingalekplats här! Jag provade att segla vikingaskepp. 

Nu när jag är pigg igen ska jag nog fortsätta att resa. 

Hej då, klassen! Jag hör snart av mig igen. 

Nalle-vit




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar