tisdag 22 mars 2016

Nalle-vit i Elfenbenskusten.

Hej klassen!

Jag tyckte så mycket om Västafrika så jag åkte dit igen, men den här gången åkte jag till  Elfenbenskusten. Där var det lika varmt och fuktigt som i Guinea. 

Jag var i landets största stad, Abidjan. Där bor det fyra miljoner människor. Det är nästan hälften så många som bor i hela Sverige. Det finns också jättemånga bilar, men jag såg och en hel del skolbarn. Jag träffade några som var på utflykt till landets nationalmuseum. De hade pick-nick på museets gård i skuggan av några träd. De barnen hade inte skoluniformer, men många barn har det. Pojkarna har skjorta och byxor som är ljusbruna och flickorna har blå- och vitrutiga klänningar. Annars har många människor här, särskilt kvinnor, kläder i vackra färger gjorda av ett tyg som kallas pagne. 

I Abidjan finns det också flera shoppingcenter och gallerior, ungefär som i större städer i Sverige. 

När jag skulle åka från Elfenbenskusten tillbaka till Europa träffade jag några afrikanska kramdjur. De var giraffer. 

Det är kul att resa, men jag skulle vilja se flera världsdelar än Europa och Afrika. 

Många kramar till er alla från Nalle-vit

    Pojkar i uniform.
   Barn på skolutflykt.

  

   I den här shoppinggallerian kunde man äta hamburgare.

    Jag tar en paus i en park.

 



   På flygplatsen i Abidjan träffade jag kramdjursgiraffer.
   På väg hem till Sverige fick jag byta flygplan på Charles de Gaulle-flygplatsen utanför Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar